Přívltavská pila

Toto je trasa na které si zpravidla zjara testuji, jak na tom po fyzické stránce co se týče cyklistiky jsem. Pro mě osobně je náročná a jezdím na ní průměr kolem 15km/h. Není to celistvá trasa, spíš úsek, na který se pak dá různými způsoby navazovat. Začíná vlastně ještě v Praze a na jeho začátek se z centra dá dojet pohodlně po turistické stezce. Trasa začíná v Praze-Komořanech a končí v Davli. Má délku přes 20 km. Jezdím ji ve dvou variantách, kde na následující mapě je základní varianta vyznačena tmavším odstínem fialové, a jedna těžší část je zde světlejším odstínem fialové barvy. V tomto článku bude popsána lehčí část, kterou jsem jel a nafotil. Na konci zmíním onu těžší odchylku.

mapka trasy

Z Komořan do Břežanského údolí přes Točnou

Na začátek trasy se dostanete tak, že z cyklistické stezky centrum-Zbraslav uhnete přes trať do Komořan a vyšlapete si panelovou cestu ke konečné autobusové zastávce v Komořanech. Zde najedete na zelenou trasu (pozor, značení se změnilo a zelená vyznačená na mapě už neplatí a ta, co byla červená je nyní zelená). Hned při výjezdu z Komořan se dostanete do prvního prudšího stoupání lesem k Točné. Jeho začátek můžete vidět na následující fotce.

Z Komořan

Cesta později z lesa vyjíždí a navazuje na panelovou cestu, kde je jakási pomocná stavba k tunelu pro obchvat.

Poté, co vyjedete panelovou cestu od stavby tunelu pro obchvat doporučuji pokračovat podél lesa a ne lesem tak jako turistická cesta. Na značce je úsek, který je pro mě nevyjetelný. Pro kamenitém výšlapu, který jsem pro vás také vyfotil, se vrátíte zpět na značku a sjedete po poněkud vymleté cestě na Točnou.

výšlap nad Točnou
Kamenitý výšlap nad Točnou

Tam se vydáte dále po zelené značce dolů do Břežanského údolí. Asfaltová silnička tu přechází v jednomužnou stezku. Zde opatrně - klouže to po listí a není vidět za některé zatáčky. Souhrně je pak celý tento úsek cesty na následující mapce.

Točná

Břežanské údolí - Lhota - Ohrobec - rozcestí ke Zvoli

Po přijetí na silnici vedoucí Břežanským údolím doporučuji pokračovat 300m dolů po asfaltu. Jestli si opravdu, ale skutečně věříte, můžete pokračovat dál po zelené, ale mě běžně těchto 300m zabralo po zelené s kolem asi tak patnáct minut. Na začátku se pak opláchnete v brodu. Pojedete-li tedy po asfaltu, hlídejte si po levé straně závoru - až ji uvidíte, odbočte k ní a před vámi se objeví následující kopec, do kterého od Hálkova pomníku vede modrá turistická trasa (omlouvám se za nekvalitní fotku ... :-( )

Okolo Hálkova Pomníku

Po této modré turistické značce se po chvíli dostanete na křižovatku, kdy modrá odbočuje nahoru ale lepší cesta pokračuje dál. Doporučuji zde pokračovat po lepší cestě, protože na modré je poměrně dost kořenů.

Odbočující Modrá.

Rozhodnete-li se přece jen jet po modré, skončíte u rozcestníku, od kterého budete pokračovat dále po modré na Lhotu. Nechcete-li riskovat zničení pedálů o kořeny, pak jeďte skutečně po doporučené cestě. Po čase se dostanete k zelené turistické značce. Zde je důležité neodbočit po zelené doleva. Skončili byste po špatně sjízdné trase u Dolních Břežan. Naopak pokračujte po hlavní cestě do kopce. Nemusíte po zelené odbočit doprava (dostali byste se k výše uvedenému rozcestí) ale budete-li na vrcholu kopce pokračovat rovně, narazíte po asi 50m na polní cestu, po které vede modrá značka. Zde zahnete doleva a pojedete po modré do Lhoty.

Z Lhoty pokračujete po modré. Objedete jednu závoru a po několika kilometrech narazíte na další závoru. Zde odbočíte z modré ostře doleva. Jedete rovně, přejedete asfaltovou silničku a jedete dále rovně. Dojedete k lesu a u lesa pojedete do leva a pokračujete podél lesa, dokud nenarazíte na stezku vedoucí do lesa. Po ní projedete les. Po výjezdu z lesa zahnete o skoro 180 stupňů doprava a dolů do lesa. Přejedete po mostku přes potok a po druhé straně potoka pokračujete dolů k Jarovu. Po minutí kovového žlutobílého kůlu zpomalte, protože až narazíte na červenou, budete odbočovat ke zvolským serpentýnám. Odbočka přichází opravdu velmi překvapivě, protože je velmi úzká, jak se můžete přesvědčit na následující fotce.

Odbočka ke Zvoli
Odbočení ke zvolským serpentýnám

Po serpentýnách se vyšplháte k dalšímu rozcestníku, odkud budete pokračovat do Vraného nad Vltavou. Zatáčky v serpentýnách jsou velmi ostré a proto tam většinou nezatáčím, ale slézám z kola a obracím je. Představu o cestě po serpetýnách si můžete udělat na další fotce - cesta je focena zhora.

Na zvolských serpentýnách

Celý právě popsaný úsek je pak na následující mapě

Z Břežanského údolí ke Zvoli

Přes Vrané do Zvole

Od rozcestí nad zvolskými serpentinami se tedy vydáte na sjezd do Vraného nad Vltavou po červené turistické značce. Po pár přejetí kořenů cesta náhle najíždí na širší lesní cestu pro traktor, ale nenechte se zmást a nejezděte až k silnici. Cesta totiž záhy po najetí na širokou opět odbočuje doprava dolů na krásný sjezd - na fotce je vidět po sjetí, tedy zdola.

Sjezd do Vraného
Sjezd do Vraného nad Vltavou

Ve Vraném nejezdím k rozcestníku po červené, ale dojedu si až dolů k hlavní silnici a k rozcestníku dojedu po ní. Hned za závorami se tedy vydáte po žluté do Zvole. Ovšem pozor, asi po kilometru přejedete potůček a zde ze žluté turistické značky vyrazíte na nejhezčí a nejnáročnější výšlap celé trasy - výšlap do Zvole - jeho začátek je na následující fotce.

Kopec do Zvole
Kopec do Zvole

Tentokrát po této cestě dorazíte až do Zvole. Jako obvykle přidávám na závěr mapku trasy, která bohužel na podkladu nemá onu odbočku ze žluté trasy, ale skutečně tam je ...

mapka

Ze Zvole do Oleška

Následující část také nemá zrovna oporu v mapě, pokusím se tedy být co nejvíce popisný. Bohužel tím utrpí čtivost

Po příjezdu do Zvole najedete na asfaltovou silnici. Na první křižovatce ostře do prava a ulicí K Lesu vyjedete ze Zvole. Po přejetí potoka na první křižovatce doleva nahoru, na další doprava dolů až dojedete na křižovatku tří cest. Na ní pojedete doleva do kopce a této cesty se budete držet tak dlouho, až dojedete téměř na rovinu na travnatou křižovatku. Zde pro změnu doprava dolů, minete jednu zhora se připojující stezku, ale na další stezku doleva odbočíte. Po této cestě dojedete až k asfaltové silnici, po které se dáte doleva nahoru, až přijedete na křižovatku s barevnými popelnicemi, zahnete doprava a pojedete po té ulici tak dlouho, dokud na ní bude asfalt. Na křižovatce, kde asfalt končí, se dáte doprava dolů a ulicí Olešskou se napojíte na červenou značku do Davle. Celé si to můžete prohlédnou na následující bohužel málo podrobné turistické mapce.

ze Zvole do Březové

Dojezd do Davle

Jestli jste tak dobří, že jste při projíždění předchozího úseku nezabloudili, tak už se budete držet jen červené turistické značky, která vás následně dovede na sjezd do Davle. Nejdříve pojedete po mírně vymleté cestě mezi chatami (první fotka) a pak po kamenité lesem (druhá fotka). Na té kamenité doporučuji neodbočovat z ní na úzkou červenou, ale projet to po té široké, která se po cca 100m na tu červenou vrací. Na závěr pak připojuji mapku závěrečného úseku.

Sjezd v Olešku
Sjezd v Olešku.
Sjezd do Davle
Kamenitý sjezd do Davle
z Oleška do Davle

Kudy zpět

Tak do Davle jsme dojeli a nyní kudy zpět? Jedna možnost - vhodná za parného letního počasí - je vydat se do Záhořanského údolí, kde vás čeká cca 12 brodů a ze Záhořan buďto do Psár, nebo po asfaltu do Dolních Břežan. Případně můžete vyjet nahoru na Sloup, sjet si zpět od Měchenic a odtud po modré do Jíloviště (v jednom místě počítejte s přenášením cca 50 metrů) a z Jíloviště po červené na Baně.

Těžší varianta

Ta spočívá v tom, že na Točné místo po zelené pojedete po žluté - nejdřív krátký prudký výšlap a pak dlouhý prudký sjezd - dojedete k Zbraslavskému mostu a odtud si to k rozcestníku s modrou vyjedete po zelené (pozor, jsou tam dvě, takže ta více vpravo. Bylo-li by to pro vás stále slabé, můžete se od rozcestníku s modrou vydat do Károva po žluté - drastický sjezd, na dvou místech přenáším, končí třemi brody. Dále po červené do Jarova. Z Jarova se vydáte ke zvolským serpentýnám po červené. Šťastnou cestu!

Komentáře zde (Počet komentářů: 0 )